Wednesday 26 August 2015

SILVER WORK,DANAU MANINJAU BUKIT TINGGI SUMATERA BARAT

16 Ogos 2015 hari Ahad,selepas keluar dari Lobang Jepang aku ke Silver Work di Koto Gadang.


Pelbagai jenis batu cincin untuk lelaki.


Key chain Bukit Tinggi dan Ranah Minangkabau.


Rantai silver. Perusahaan Mak Wan dan anak-anak. Buatan sendiri dan dijual di rumah sendiri,tak perlu bayar sewa kedai.


Banyak pilihan cincin dan replika mini rumah Minangkabau daripada silver pun ada dijual.


Itu dia model rumah Minangkabau yang comel.


Brooch pelbagai bentuk dan corak.


Tempat mengukir dan peralatan yang digunakan. Tapi waktu ni tiada pekerja pulak.


Tempat mengetuk,membentuk dan memotong silver.


Cincin silver permata putih. 


Cincin yang simple


Ranah Minang daripada kayu untuk dijual. Minat sebenarnya nak bawa balik tapi susah nak jaga takut rosak pulak. 


Maklumat tentang jenis-jenis batu permata.


Gambar perkahwinan anak tuan punya kedai silver ni. Aku berurusan masa membeli dengan anak lelakinya ni la.


Masa aku sampai ni ada beberapa pelawat berbangsa Cina. Tak tanya pulak dari negara mana.


Tempat duduk untuk yang menunggu tapi malas membeli.


Papan tanda kedai ..eh rumah yang menjual perhiasan silver.


Orang Koto Gadang ni kaya-kaya belaka.
Petani yang banyak tanah agaknya.


Hujan turun masa aku keluar dari rumah Mak Wan Silver Work tu. 


Aku beli satu brooch je dengan harga Rp 250,000. Bentuk daun ,aku rasa comel dah ni. 


Perjalanan diteruskan dan Firman memandu dengan cermat,memang cekaplah dia taklah aku rasa tension kalau yang memandu tak reti-reti memotong ni bisa bikin aku panas nanti... 


Sawah di Koto Gadang


Sawah di sini bertingkat-tingkat. Cantik pemandangan di sini. 


Pose lagi ...kuabadikan kenangan di tepi sawah heee macam tak pernah tengok je..


Rindu..rindu...memanggil-manggil namamu.....


Hujan dah reda jadi dapatlah keluar dari kereta. Segar sungguh udara di sini...


Sukanya ambil gambar sawah padi ni...tanah sudah digembur,petani di sini ada yang menggunakan kabota atau jentera membajak tanah dan gunakan khidmat kerbau...takde upah hanya bagi cukup makan nanti kerbaunya power la buat kerja.
Seterusnya ke Sungai Landai


Kraf tangan yang dijual di dalam kedai makan ini


Duduk sambil menghirup kopi panas dengan menyaksikan pemandangan yang indah ini


Sayup kelihatan rumah penduduknya


Hutan dan kawasan pertanian


Agak berkabus dan udaranya sejuk menyegarkan


Ini tiang konkrit kedai makan,kebanyakan rumah dan kedai dibina di tebing tinggi begini. 



Sayang nak buang gambar-gambar ni walaupun diambil dari sudut yang sama.


Aku memang suka kehijauan alam sekitar ini,di mana-mana jua pun...





Pengunjung minum di luar,aku memilih bahagian dalam kedai




Sempat membuat catatan di sini,perjalanan ini banyak memberikan kesan dalam memotivasikan diri sendiri,hidup perlu diperjuangkan hingga ke akhirnya. 



Tshirt biru dari Bukit Tinggi sudah kupakai maklumlah tak banyak bawa baju untuk menjimatkan ruang beg. Itu antara cara mengembara yg mudah.



Pembangunan tidak rancak seperti di Cameron Highland,keaslian alam semula jadi di sini masih terpelihara dengan baik.Aku pasti akan datang lagi ke sini. Insya - Allah.



Bas Pariwisata yang terkenal di Indonesia. Semasa ke Jakarta dan Bandung aku menaiki bas begini.


Bahagian luar kedai..Panorama Sungai Landai,banyak beg,tshirt dan key chai dijual di sini. Boleh membayar dengan RM ataupun rupiah.



Motosikal pengunjung ya bukan untuk dijual.



Gambar ini diambil dalam kereta...sawah dan ngarai.


Kabus tebal dan dingin ,hampir menggigil jugalah kalau lama-lama berdiri di sini.


Penduduk di sini banyak menanam tebu untuk dijadikan gula merah. Mereka memproses tebu dengan menggunakan mesin,ada juga cara tradisional dengan menggunakan kerbau. Tapi masa aku sampai tu kerbaunya tiada jadi tak dapatlah tengok.


Danau Maninjau yang cantik tapi hari ni kabus tebal jadi tak dapat melihat kebiruan airnya. Mungkin masa lain apabila aku datang untuk kali kedua barulah dapat melihat keadaan sebenar tanpa kabus.




Pondok rehat pekerja ladang tebu.



Dari jauh kelihatan sangkar ikan dan rumah penduduk.




Kelok 44..perjalanan yang penuh liku dan mencabar mental juga fizikal. Kelok tu maksudnya selekoh la...jalan kecil dan sempit,mesti bunyikan hon setiap kali melalui kelok supaya kenderaan di hadapan tau ..,utamakan kenderaan yang nak naik.


Berhenti rehat untuk menyaksikan panorama di kelok 37. Lagipun di sini ada kuih labu. 


Kuih puteri ayu,aku tak cuba makan sebab dah biasa makan.


Ini pula cucur udang.


Ini dia kuih apam labu,aku makan 2 ketul sahaja dah kenyang. Rasanya sedap tidak begitu manis.


Air masak tu free je.


Dua jenis kuih ni aku tak ingat kuih apa. Lagipun tak rasa sebab dah kenyang dengan kuih labu. Nak bungkus takut tak termakan nanti membazir pula.




Aku minum air kopi panas dan kuih apam labu saja. Di tempat sendiri tak pernah minum kopi ni tapi di sini dah berapa cawan kopi yang aku minum. Sedap pulak kopi di sini. 


Kacang goreng ni ditanam sendiri oleh penduduk di sini. Banyak gerai yang menjual kacang mentah dan yang boleh terus dimakan.


Bergambar di luar kedai.


Hari ketiga di Bukit Tinggi,esok nak balik dah...



Kelok 37


Ada jauh dan ada yang dekat jarak antara setiap kelok. Perjalanan jauh lagi untuk menuju ke kelok 1..yang terakhir.

1 comment:

  1. Asslamualaikum Tuan/Puan.

    Sesiapa yang nak melawat ke Padang dan Bukittinggi jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Kami menyediakan PAKET TOUR DAN PENGKHIDMATAN KENDERAAN SAHAJA UNTUK LAWATAN PADANG DAN BUKITTINGGI dengan harga yang sangat berpatutan dengan driver yang mesra, educated, baik hati, sopan, suka menolong dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pengkhidmatan pada pelancong dari Malaysia.

    Kami berusaha menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna dengan famili dan rakan-rakan di masa percutiannya bersama kami.

    Our motto : We serve you with heart

    Wassalam
    Contact person :

    1. Amsyahril
    ( Director )
    Mobile : +62 852 6300 7445 ( WhatsApp )

    2. Riko Adryansyah
    ( Tour & Transportation Manager )
    Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )

    ReplyDelete