Thursday 15 June 2017

Amali Gallery Hotel,Bukit Tinggi Indonesia

Tempat penginapan aku di Bukit Tinggi pada 15-17 Ogos,2 malam di sini. Malam pertama di Champago Resort Hotel,Bukit Tinggi. Amali Gallery Hotel mempunyai 18 bilik sahaja. 


Selepas sarapan aku bergambar di hadapan pintu masuk hotel. Pekerja hotel  membantu mengambil gambar,selamba ajelah buat tak malu kan.


Tangga ke lantai 4,bilik aku di lantai 3,turun ke bawah lantai 2,bawah lagi untuk gudang penyimpanan barang.


Ada piano klasik disediakan jika ada yang ingin mencuba memang dibenarkan.


Sofa di luar bilik aku.


Lantai 3 ini ada 3 bilik,bilik aku bernama Andam Sari bernombor 201.Dekat sahaja dengan lobby hotel.


Pemilik hotel ini juga penjual barang antik yang berpusat di Jakarta. Aku sempat diperkenalkan oleh pengurus hotel,Pak Khairul dengan anak bos.


Katil di dalam bilik aku pun klasik juga.


Banyak cermin pada perabotnya. Aku membuat pemeriksaan dahulu pada setiap cermin. Info yang aku peroleh banyak membantu jika ada terdapat alat elektronik berupa kamera di setiap sudut bilik. 


Bilik untuk 2 orang tapi aku seorang sahaja...sudah satu malam tidur di sini. Malam tadi sampai lebih kurang jam 7 malam.Pagi selepas sarapan aku bergambar.


Perabot antik di luar beranda


Kerusi cantik tapi terdedah dengan cahaya matahari,sayang kalau rosak.


Pemandangan luar hotel dari lantai 3.


Gunung Merapi tidak begitu kelihatan kerana masih berkabus.


Perabot di luar bilik aku.


Ini bilik aku Andam Sari,tidak ada kipas dan aircond,tapi sejuk dan tidur menggunakan selimut.Dari bilik ini jelas kedengaran tazkirah selepas Maghrib dan Subuh. Para pelajar sekolah dasar juga belajar agama di Masjid Raya Bukit Tinggi.


Di depan bilik aku.


Barang antik di lantai 4,pasu yang cantik. Aku memang meminati barang antik begini.


Cawan,piring ,teko dan pinggan dipamerkan di dalam almari antik.


Tak pasti bekas besi untuk apa ini...sebaik-baiknya ada info seperti muzium diletakkan pada setiap barang antik ini. Aku berminat hendak mengetahui tahun,asal barang dan kegunaannya,dapat dijadikan pengetahuan menambah pengalaman.


Pelbagai jenis jam dan bekas air diletakkan di kaunter lobby


Cantik sekali bekas air buatan dari Jerman ini.


Cantik sungguh jam loceng ini. Kayunya entah jenis apa ...bestnya aku suka barang antik.


Jam ini juga istimewa,rasa nak memiliki sendiri jam sebegini.


Apa ini ya...tembikar mengisi air agaknya..besar sungguh. Helmet siapa itu yg mencacatkan pandangan.


Tembikar besar ada corak naga.


Batu besar di lobby,aku tak tau apakah motif batu ini diletakkan di sini. Nak duduk pun tak berani la.


Batu di dalam pasu ini diletakkan di tangga 


Kulit kayu yang sangat keras


Semua barang antik,seperti muzium.


Lantai 4 ada bilik dan perabot antik


Gelas kaca yang cantik


Lantai 4 dari sebelah kanan,di hujung ialah tempat mencuci cadar,tuala dan dapur hotel. Pengurus hotel mengajak aku meninjau pemandangan dari bilik itu.


Besar dan cantik sekali almari pinggan ini.


Tak pasti peti kayu apa ini


Entah batu apa ini


Meja yang unik,ingatkan ada piano


Potret gadis Minang dengan pakaian tradisional.


Replika mini Rumah Gadang Minangkabau


Tangga ini tidak diketahui ke mana...tak berani hendak naik sendirian.


Berada di sini memang menyeronokkan kerana suasana klasik memberi rasa berbeza dengan perabot moden. Jika berkunjung ke Bukit Tinggi lagi maka aku akan menempah hotel ini lagi. 




Setiap bilik mempunyai nama,bilik Putri Bungsu di lantai 4.


Ukiran kerbau yang unik. Tanduk kerbau menjadi simbolik kepada pakaian orang Minangkabau.


Entah kayu apa ini 


Lantai 4


Bilik Nilam Sari


Mayang Tamrai


Teko jenis tembikar


Meja hiasan


Posing selfie,masuk bilik tukar tudung lain. Pinjam seterika hotel.


Sekejap lagi akan ke Lobang Jepang dan sekitarnya.


Muka happy dan teruja nak berjalan-jalan lagi untuk hari ketiga


Room rate

Standard -idr 350 ribu
Superior - idr 435 ribu
Family - idr 485 ribu
Deluxe - idr 550 ribu
Amali VIP - idr 750 ribu
Extra bed - idr 150 ribu

Amali Gallery Hotel
Jl Cindua Mata,No 98A Bukit Tinggi West Sumatera-Indonesia
Phone 0752 35662

No comments:

Post a Comment