Sunday 23 July 2017

Travel Ramadan 2017: Kartika Sari,Jalan Braga,Masjid Raya Bandung

31 Mei 2017 bersamaan 5 Ramadan 1438H....Hari ni aku dan Akma akan berangkat pulang ke Malaysia.Ratna pula pulang ke Surabaya pada keesokan harinya.Masalahnya tiada flight waktu yang sama dengan kami ini,jadi tiada pilihan lain terpaksalah Ratna menginap di hotel lagi satu malam.Aku sudah google hotel yang dekat dengan airport dengan harga yang berpatutan.Malam tadi kami bersahur dengan makanan yang dibeli antaranya ikan kakap ,siomay,lauk daripada hotel pula ada daging burger,nasi,sup sayur dan air teh. Rancangan hari ni nak ke Kartika Sari di depan Hotel Unik tempat kami menginap ni je.

Sebelah kiri yang terlindung pokok tu ada kedai kayu buruk je tapi banyak makanan yang jauh lebih murah

Bergambar dulu sebelum masuk,aku bukan kaki shopping apabila travel ni.....ole-ole paling aku suka fridge magnet dan t shirt saja.Tapi sudah setiap hari lalu di Kartika Sari ini mestilah hendak melihat sendiri barang yang dijual di sini.Best ke tak best,mahal ke murah?Sayang beli mahal tapi tak sedap kemudian tak suka nak makan kan


Survey jenis makanan yang dijual dan harganya...ada roti,kek dan biskut.Harga memang mahal la ada dah siap pakej kotak cantik tapi harganya idr 300 ribu ke atas.....biskut butter macam di Malaysia juga

Coklat


Aku beli 10 ketul coklat je idr 46 ribu....sedap la juga.Kek gulung,brownies dan kerepek pisang pun ada.Bungkusan cantik dalam kotak memang la mahal,ada jenama pulak tu kan....Akhirnya kami keluar dan pergi ke gerai sebelah je.....aku beli sekilo dodol warna warni,sekilo dodol kacang,sekilo wajik,pisang cheese 4 bungkus.Sekilo dodol tu harganya idr 30 ribu.Pisang cheese sebungkus idr 12 ribu.

Bandros di Jalan Braga


Seterusnya kami ke Jalan Braga.Di sini banyak bangunan yang berkonsepkan bangunan Belanda dan masih terpelihara lagi.Tak banyak kedai yang dibuka kerana bulan puasa. Cuaca panas sewaktu kami berjalan-jalan di sekitar Jalan Braga ini.





Banyak bangunan Belanda di Jalan Braga ini

Kedai makan banyak ditutup

Kawasan ini hidup pada waktu malam

Cuaca panas terik nak berjalan pun malas

Arca huruf BRAGA yang menjadi tarikan pelancong


Satu jam sebelum zuhur kami ke Masjid Raya Bandung.Karpet bewarna hijau diletakkan di hadapan pintu masuk masjid.

Alhamdulillah aku sempat menunaikan solat zuhur di sini.Tidak dibenarkan memakai kasut di atas karpet hijau ini.Aku tak tau mesti buka kasut telah ditegur dengan petugas masjid,nasib tak jauh berjalan tu.

Selepas ke masjid barulah check in hotel Ratna di Hotel Orange,hotel yang pada mulanya aku booking tapi dibatalkan kerana jauh dari pusat bandar.Bagus hotelnya.

No comments:

Post a Comment